lördag 18 september 2010

Rabarber, dahlia och doftlilja!?

HUR ska jag hantera dessa nu när det är höst??
Ska jag plocka rent rabarbern helt och hållet eller
ska man spara några som får vissna ner? Rabarbern
blommade aldrig i sommar och höll ett tag på att dö
på grund av myror....
Liljans stjälkar är fortfarande frodigt gröna, även
om jag har plockat bort alla blommor och ställt i
vas inomhus.


Dahlian blommar ju fortfarande och knoppar sig,

när ska jag gräva upp knölarna? Bör jag börja
ställa in krukorna över natten redan nu? Vill ju
inte att frosten ska förstöra knölarna eftersom
jag skulle vilja övervintra dom för plantering till
våren igen.....
Någon som har lite tips att ge en novis??

Ta hand om Dig!
/Ina

3 kommentarer:

  1. Hej Ina! Är inte helt säker men jag tror att det är bra för rabarbern att ha lite stjälkar kvar över vintern. Min rabarber har ganska många stjälkar och de får nog vara kvar! Det är väl nån sorts näring som går ner tillbaka till rötterna så den klarar sig bättre, tror jag!
    Är definitivt ingen dahliaexpert, men har läst någonstans att efter första nattfrosten när det som är ovanför marken har vissnat ner så gräver man upp rötterna! Rötterna som är omslutna av jorden skadas inte så fort av lätt nattfrost!
    Du får säkert snart dina lökar från Odla också!
    Hade tänkt plantera mina lökar idag men det bara regnar hela tiden så jag har ingen lust att gå ut alls! Får hoppas på bättre väder imorgon!
    Vi har klättervildvin vid ett staket på framsidan av huset och det växer något kopiöst mycket!
    Ha en trevlig lördagkväll!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  2. Hallå!

    Kul att du hittade in till mig. Så jag kunde hitta till din härliga blogg :)

    Dahlior är väl för fina!
    Ha en trevlig torsdag! Kram Maria

    P.s Kul att du länkar till mig, jag länkar till dig med så jag hittar hit igen.

    SvaraRadera
  3. Hej och tack för dina kommentarer. Att ta frö från malva är inte svårt, har lagt in en bild på min blogg hur jag brukar göra.
    Dahlior är ju väldigt frostkänsliga så ser det ut att bli frost bör du lyfta in krukorna på natten. Det har jag fått göra några gånger redan. Mina blommar fortfarande så fint så jag vill inte att frosten skall ta dem än. Jag låter krukorna stå ute tills de börjar vissna. Efter första frostknäppen klipper jag ner allt ovan jord, sedan ställer jag in hela krukan i förrådet där de står frostfritt och torrt. I mars, april flyttar jag in dem i huset och ställer dem ljust och varmt och börjar vattna. När de har börjat skjuta skott brukar jag byta jorden om det behövs och sedan är det bara att sätta ut dem igen när frostrisken är över.
    Lycka till!
    /Ulrika

    SvaraRadera

Tack snälla Du för kommentaren! :o)