tisdag 15 mars 2011

Det gror här hemma!! :o)

Det är så mysigt att gå runt här hemma och lyfta
på lock och plastfilm för att se om något grott.

Nu har det hänt en hel del de sista dagarna!


Här gror mina goji. Jag hoppas dom klarar sig och 
blir till stora ståtliga buskar där jag kan skörda en massa
nyttiga bär framöver!


I den här lådan samsas Zinnia, Stjärnöga, Citrongräs,
med tre sorters basilika; Vanilj, Citron och Geoneve.
Dessutom två små plantkrukor med något jag inte
har en aning om vad det är, men fröerna var jag ju tvungen
att så ändå för att få veta! :o)


I den här lådan samsas mer Citrongräs och Goji.


Här har vi Violkungsljus. Dom har kommit en bra bit
på väg och fått ett nytt, större tillhåll då dom snabbt
växte ur plantkrukorna.


Thai Chili


Grön tomatillo 


 Chili, sort; yellow muchroom cap

Det jag har planterat och som jag väntar på ska gro
är physalis, olika sorters chili och två sorters lilja.

Senare idag ska jag så fler fröer tänkte jag. Har lite olika
frön att få ner i jorden och känner mig lite otålig :o)

Ute har vi fortfarande en hel del snö kvar, jag uppskattar
det till ca 60-70 cm tjockt täcke på hela tomten. 
Man undrar ju om det någonsin kommer att försvinna....

Utmed husväggarna på södersidan börjar det dock
synas lite gräs, men det är ingen idé att så något där
eftersom vi ska dränera om kring huset och det börjar
vi med om ett par veckor.......

Fröerna på fönsterbrädorna får bli mitt vårtecken i
år, men jag ska försöka rädda mina lökar som ligger
under snötäcket utmed husgrunden och vilar innan
grävskopan tagit död  på dom.

Det jag bekymrar mig mest över är vår rhodondendron
som tyvärr måste flyttas. Den är så stor och vacker
och jag vill absolut inte att den dör för mig!!

/Ina







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack snälla Du för kommentaren! :o)