tisdag 6 juli 2010

Vallmo

Ja, jag direktsådde vallmo under en björk.
Jag erkänner. Jag till och med såg framför mig
hur praktfullt det skulle bli med dessa vackra
färger under min lika vackra björt. Hur vallmon
skulle hälsa välkommen utanför dörren och
hur många vackra bilder jag skulle ta på min
lilla vallmoäng......

Man lär så länge man lever. Nästa år ska jag
förkultivera vallmon. Jag måste lära mig att jag
inte bor i Ystad *s* utan lite längre norröver än
så....

Mina ringblommor börjar så smått att knoppa sig
där de planterades. En del av de förkultiverade (jojo,
ibland lyckas man ju tänka till innan!) plantorna
satte jag i krukor och en del hamnade i pallkragarna.

Judekörsen har kommit ordentligt, men kanske borde
jag plantera om dom i större krukor samt stötta
upp dom med blompinnar?
Potatisen som jag stoppade ner direkt i en jordsäck
någon dag innan midsommar har också tagit sig :o)
Ska bli gott att plocka upp sin egen potatis till middagen!
I pallkragarna har jag planterat sallad, morot, gul lök,
purjolök, ringblomma och gurka. Det enda som inte
kommer att hinna med är väl gurkan då, den hade
nog mått bäst av ett växthus har jag en känsla av.
Salladen har vi redan plockat massor av, och stjälkarna
till den gula löken har knoppats av en efter en till
salladen också. Morötterna är på G, borde kanske
gallra lite där...
Purjon kommer också och ringblommorna ser ni ju
hur dom sticker upp. Dom växer som ogräs! :o)

Det är så roligt att lära sig nytt vad gäller trädgården.
Jag som aldrig haft någon egen njuter till 500% av
det som händer, även om det känns som att det går
på tok för sakta! Nästa år vet jag lite mer, och då har
jag planerat lite hur jag vill att det ska se ut. Det var
ju ingen idé att göra något inför den här sommaren,
man vet ju inte riktigt vad som dyker upp i trädgården
när man är nyinflyttad!

Ta nu hand om Er!
/Ina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack snälla Du för kommentaren! :o)