torsdag 28 april 2011

Mitt lilla projekt

som jag påbörjat i trädgården. I väntan på att
dräneringen ska bli klar och medan vårvädret verkligen
visar sig från sin bästa sida måste jag ju få roa mig med
något. Det fick bli en liten planteringsplats runt den stora
sten som grävdes upp när vi hade grävaren här hemma.

Just nu finns där: en planta blåsippa som jag räddade undan
grävmaskinen, snöklockor, krokus, tulpan, hyacint, luktpion, ros och så
har jag sått blandade blomfrön. Det ser inte mycket ut för världen
just nu, men jag hoppas att den blir fin framåt sommaren.
Jag tänkte ju komplettera med perenna plantor lite längre fram.

I övrigt är ju hela trädgården ett rent katastrofområde så det
blir inte så mycket mer gjort. Jag har sått morötter, olika sallader,
spenat, rädisor och krasse i odlingskragarna. Lite tidigt kanske,
men dom har faktiskt grott!!

På kursen har vi börjat beskära äppelträden. Jättekul! :o)

Vår lärare övertalade mig att vänta ut vårt eget äppelträd här
i trädgården. Jag hade tänkt kapa det vid "fotknölarna" och
sedan köpa ett nytt - men då jag fick lite info så har jag bestämt
mig för att vänta lite med det. Men, jag kan inte låta bli att
undra om det inte är ganska kört för vårt träd....


Eftersom gymnasieeleverna på Nordvikskolan har påsklov
den här veckan var matsalen såklart stängd, så vi bestämde
oss för att grilla i dag. Vädret var ju toppen och det var riktigt
smarrigt med lite grillat till lunch.


I krukväxthuset blommar bougainvillean så otroligt vackert!


På kursen har vi satt gurkplantorna i jord och bundit
upp gurkorna. Tomaterna är också på plats och har faktiskt
börjat blomma. Första "kullen" pelargoner är sålda och levererade.
Penséerna som var beställda är levererade och perenner och
en del grönsaker är på gång. Att få gräva ner fingrarna i jorden
och kruka in olika plantor är så fantastiskt härligt att jag kan stå
i timmar med det.....

/Ina







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack snälla Du för kommentaren! :o)